maanantai 23. maaliskuuta 2015

5+1 Huijaa itsesi syömään kevyemmin

Sain paljon palautetta edellisestä 5+1-sarjan jutusta, jossa kerroin muutamia vinkkejä laiskoille liikkujille. Siksipä ajattelin jakaa ideoita myös ruokapuolelle, nimittäin huijaus on päivän sana myös siellä!

Salaatti ja täysjyvänäkkäri on mun yks suosikkilounaista <3. 

1. Muokkaa ruokavaliotasi uudella tavalla


Yleensähän sitä ihminen ryhtyy herkkulakkoon ja repsahtaa sekunnin päästä syömään isot kasat karkkia ja vaikka kuravettä, jos se vain on kiellettyjen listalla.

Aika harva meistä kuitenkaan vetää jatkuvasti herkkuja, vaan päivän aikana tulee syötyä myös paljon muuta – ruisleipää, kastiketta, pottua ja pihviä. Jos herkuttelun lopettaminen tekee tiukkaa, niin mitäpäs jo muuttaisit niitä tylsiä ruokiasi terveellisempään suuntaan?

Esimerkiksi lounaaksi kannattaa aina valita salaatti tai keitto (jos mieli tekee leipää, syö täysruista tai vaikkapa näkkäriä). Aamupalaksi ihana valinta on esimerkiksi pilkotut hedelmät, maustamaton jogurtti ja pari pähkinää (pähkinöitä ei kannata paljoa puputtaa, sillä vaikka ne ovat todella terveellisiä, ne ovat melkoisia kaloripommeja). Välipalaksi voi syödä vaikkapa porkkanan ja iltapalaksi munakkaan.

Niin että HAHHAA senkin ikävä ruokahimo, kylläpäs et arvannut tällaista konstia ollenkaan! Itsehän olen syönyt kuin mikäkin sika-apina viimeisimmät kolme viikkoa (vähintään). Silti vyötäröltä on lähtenyt muutama sentti. Koska huijaus. Buahahahaa.

Hedelmiä ja pähkinöitä maustamattomalla jogurtilla. Niin hyvää. 

2. Syö säännöllisesti ja suunnittele ruokailusi


Päätä ruoka-ajat ja pidä niistä kiinni. Syö ainakin aamupala, lounas, päivällinen ja iltapala. Jokainen keho tuntee nälkää eri tavalla, mutta siihen kannattaa reagoida ennen kuin olet todella nälissäsi. Älä kuitenkaan puputa jatkuvasti välipaloja, vaikka ne olisivat kuinka terveellisiä.

Muista, että seuraavaan ruoka-aikaan saa olla korkeintaan neljä tuntia, minkä vuoksi muista kiinnittää huomiota kylläisyyden tunteeseesi – älä hae lisää vain tavan vuoksi (kuten eräät). Syö kuitenkin riittävästi.

3. Herkuttele, mutta älä ihan koko aikaa


Jos vedät jatkuvasti karkkia ja sipsiä, niin ei ihme että vaakalukema on kasvusuunnassa. Herkkulakko kostautuu helposti, joten älä edes aloita mitään herkkulakkoa. Päätä, että saat syödä, jos siltä tuntuu, mutta voit myös arvostaa kehoasi niin paljon että herkuttelet vähemmän.

Sushi! Terveellisintä herkkua ikinä. 

4. Valitse terveellisempiä herkkuja


Ei ole ihan sama vedätkö viinerin vai pullan. Kun herkuttelet, pyri valitsemaan hieman terveellisempiä herkkuja – esimerkiksi tuoreet marjat ja kermavaahto kaurakeksimuruilla on miljoona kertaa parempi vaihtoehto kuin karkkipussi. Kannattaa myös kokeilla raakasuklaata, sillä se on oikeasti todella hyvää – kunhan vain löydät oikean merkin! Esimerkiksi Puhdistamon appelsiini-suklaa maistuu ihan Fazerinalta (en valehtele). Täydellisen pehmeää suklaata.

5. Juo enemmän vettä


Etenkin te, jotka juotte paljon mehua ja limsaa, saatte melkoisen terveysboostin vähentämällä niiden käyttöä. Juo enemmän vettä ja pyri juomaan mahdollisimman usein vettä janoosi. Itse juon suuren lasillisen vettä myös aamulla ja illalla – hyvä tapa, jota suosittelen muillekin.

Terveellinen herkku ei ole mahdottomuus. 

+1 Älä ajattele laihduttamista jatkuvasti


Kuvittele, miten paljon energiaa saisit muuhun tekemiseen, jos et jatkuvasti ajattelisi laihduttamista, ruokaa, kehoasi ja pudotettavia kiloja. Voi olla, että olet ajatellut niitä jo monta vuotta, eikä tilanne välttämättä ole muuttunut mihinkään.

Tee siis vaikkapa pienoinen laihislakko ja päätä sen sijaan että opettelet syömään hyvää ruokaa ja säännöllisesti, jotta sinulla on hyvä olo. Opettele rentous ja harrasta enemmän liikuntaa – ei siksi että se laihduttaa, vaan siksi että se tekee sinulle hyvää. Hae hyvää fiilistä ulkonäön sijaan – se on paljon palkitsevampaa kuin jatkuva vaa'alla hyppääminen.

Ajatuksia ja Google-hakuja voi suunnata sen sijaan johonkin aivan muuhun, vaikkapa sen oman unelman löytämiseen ja toteuttamiseen. Kun olet onnellinen ja haluat voida hyvin, ruokapuoli suttaantuu kyllä itsestään.

4 kommenttia: