tiistai 10. maaliskuuta 2015

5+1 tapaa tehostaa ajankäyttöä

Olen ollut viime aikoina ihan supertehokas ihminen kuulkaas! Saatte ehkä hieman myöhemmin kuulla tästä aiheesta lisää, nyt se on vielä salaisuus (joo tiedän, tällaiset vihjailut ovat ÄRSYTTÄVIÄ, mutta en kerta kaikkiaan voi paljastella mitään vielä).

Jotenkin kummassa olen onnistunut hoitamaan hommia vasemmalle ja oikealle ja kaiken vieläpä päiväuniaikaan, eikä kotikaan ole aivan täyspommi (kai). Tällaiselle laiskapyllylle moinen tehokkuus on todellinen saavutus ja siksipä ajattelin kirjoittaa aiheesta postauksen, koska kuitenkin kaipaatte enemmän aikaa ihan vain itsellenne ja television huikeille hömppäohjelmille.

Kuva: Kukkainfo.fi

1. Numeroi To do -listan asiat


Olen blogikuvioiden ansiosta saanut tavata elämäntapavalmentaja Petteri Moilasta, joka antoi minulle aivan järjettömän hyvän vinkin hommien hoitamiseksi. Olen aina kirjoitellut To do -listoja ja sen jälkeen jättänyt tekemättä 99 prosenttia listalla olevista asioista, koska olen jatkuvasti haksahtanut muille teille. Esimerkiksi blogipostausta kirjoittaessa tarkastan sähköposteja, siivotessa katsellut vanhoja valokuvia jne. jne.

Petteri kehotti minua numeroimaan To do -listalla olevat asiat tärkeimmästä vähiten tärkeään. Hyvin simppeli kikka, mutta toimii! Nyt olen saanut joka ikinen päivä kaikki listalla olevat asiat hoidettua, mikä on järkyttävän tehokasta allekirjoittaneelle.

2. Aseta itsellesi aikaraja


Tämä tepsii etenkin siivoamiseen. Päätä että hoidat tietyn homman tietyssä ajassa, etkä sen jälkeen vilkuile takavasemmalle ennen kuin homma on hoidettu.

Jotkut hommat ovat ikäviä, mutta ne on vain hoidettava (kuten esimerkiksi imurointi, voi herramunjee miten paljon minä vihaan imurointia). Tehtävän hoitamista on helppo siirtää, mikä tekee siitä vielä ärsyttävämmän. Ikävä homma on mielessä koko ajan ja muistuttelee olemassaolostaan pitkin päivää – loistava tapa lisätä pahaa mieltä ja stressiä elämään!

Siispä: ota itseäsi niskasta kiinni, aseta aikaraja ja hoida homma mahdollisimman nopeasti. Paineen alla työskentely sopii myös muihin projekteihin kuin siivoamiseen, sillä kun on pakko keksiä jotain, turhat tekosyyt unohtuvat ja sitä vain painaa pää punaisena hommia (tämän tietää jokainen, joka on joskus palauttanut koulutehtävän myöhässä).

3. Innostu 


Innostuminen on tärkeää! Joo, tietysti on niitä kakkavääkyläjuttuja, kuten nyt vaikkapa se imurointi, mutta elämän eliksiiri muodostuu To do -listojen omista projekteista.

Jos olet päättänyt aloittaa uuden harrastuksen ja siksi opiskella uuden kielen, muuttuu harrastus nopeasti pakkopullaksi, jos kieltenopiskelu ei ole ehdoton suosikkijuttusi.  Olet valinnut väärän projektin.

Tee jotain mikä on ihan älyttömän hauskaa ja kehitä itseäsi sitä kautta – yleensä se hauskin juttu on jotain, missä olet jo hyvä valmiiksi. Useinhan muuten sanotaan että pitäisi opetella niitä juttuja, joissa ei ole erityisen hyvä, mutta minä sanon että höpöhöpö: jos haluaa olla mestari jossain, kannattaa valita asia joka kiinnostaa ja johon on lahjoja jo ennestään.

Intohimo on paras opettaja ja kirittäjä.

4. Delegoi


Tärkeä taito. Jos sinulla on miljoona juttua tehtävänä ja miehellä ei oikeastaan mitään, lapsista puhumattakaan, niin voisitko delegoida osan tehtävistä muille perheenjäsenille? Muista kuitenkin varautua siihen, että he hoitavat homman omalla tavallaan ja anna heidän tehdä niin – mikään ei ole ärsyttävämpää kuin jatkuva neuvominen.

Jos et halua että hommat hoituvat eri tavalla kuin sinä ne teet, voi olla aika pieneen itsetutkiskeluun – onko se nyt niin kamalaa, jos tiskit tiskataan eri järjestyksessä tai kauppareissulla koriin päätyy vähän erilaista tavaraa? Aika usein äiti hoitaa kaiken siksi että muiden ratkaisut eivät kelpaa, mikä vaikuttaa perhedynamiikkaan aika ikävällä tavalla – äitiä väsyttää ja ärsyttää kun kukaan muu ei tee mitään, muut ajattelevat että äiti haluaa itse hoitaa hommat, koska muut eivät osaa.

Ja tästäpä pääsenkin vielä viimeiseen kohtaan:

5. Muista pääasiat!


Jos sinulla on kiire, tee helppoa ruokaa ja anna anteeksi pieni sotkuisuus. Tärkeintähän on, että kaikilla on maha täynnä ja hyvä mieli – sohvan takaa ehtii kyllä imuroimaan sitten kun sille on aikaa. Tärkeintä on että arki rullaa joten kuten, ei se että se on täydellistä. Täydellisyys on hirvittävän tylsää ja vaatii paljon aikaa, ole mieluummin iloinen nainen, joka huolehtii myös omasta jaksamisestaan.


+1 Luovuttaminen on hyvä juttu

Sinnikkyys on hyve, sanotaan, mutta minä sanon että välillä pitää luovuttaa. Esimerkkinä voidaan käyttää vaikkapa näitä minun valtiotieteenopintojani: koska sydän ei ollut hommassa mukana ja tein mieluummin muita asioita, päätin yliviivata koko homman To do -listaltani.

Luovuta niissä jutuissa, jotka eivät kiinnosta ja joita teet vaikkapa paremman ansioluettelon vuoksi, mutta älä vain ikinä anna periksi niissä jutuissa, joista unelmoit – unelmat ovat sinnikkyyden arvoisia.

6 kommenttia:

  1. Hyviä vinkkejä! Itse myös suosin to do -listoja, sillä etenkin kiireisimpinä aikoina en kerta kaikkiaan muista mitä kaikkea piti tehdä. Aivot täyttyvät sellaisesta "pakko muistaa, pakko muistaa" -mössöstä, että lopulta unohdan kaiken. Paperille laitettuna aivoista vapautuu tilaa niiden tehtävien suorittamiseen, kun tärkeät muistettavat ovat turvalla paperilla, eikä energiaa kulu siihen itse muistamiseen. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niiinpä! Helpottaa myös esim. yöllistä pähkäilyä, kun ei tule jatkuvasti pohtineeksi niitä muistilistoja :D.

      Poista
  2. Siis imurointihan on kivaa! Mutta tiskaaminen... Tiskaaminen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä voisin ihan mielelläni ulkoistaa kaikki meidän kotihommat :D. Ainoastaan järjesteleminen on kivaa, niin ja silittäminen.

      Poista
  3. Kivoja vinkkejä! :)
    Teen ainakin työelämässä paljon To Do-listoja ja ne kyllä toimii jos on päättäväinen. En kyllä tiedä jos tuntuisi kivalta tehdä jotain tiettyä aikataulua esim. kotitehtäville mutta kaikkeahan voi kokeilla! :)

    ❀ Cinderella Days ❀

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo päättäväisyyttä vaaditaan kyllä myös, muuten voi jäädä hommat puolitiehen :D. Mä huomaan että aikataulu on tehokkain suht nopeille jutuille, kuten esim. siivoamiselle ja liikunnalle.

      Poista