Vuoden vaihtuessa aika moni lupaa muuttaa elämäntapansa täysin – nyt loppuu kaikki herkuttelu ja treenejä on vähintään viisi viikossa! Ja kuukauden päästä eletään jälleen kuten ennenkin, lupaus on jäänyt pienen alkuinnostuksen jälkeen unholaan huonon omantunnon säestämänä.
Täyskäännösten sijaan kannattaisikin aloittaa pienestä, etenkin terveellisten elämäntapojen suhteen. Ottaa ensin vaikkapa tavaksi juoda pullakahvien sijaan välipalasmoothie tai käydä lenkillä kerran viikossa. Kun pieni tapa on omaksuttu, voi siirtyä seuraavaan ja ehkä vuoden loputtua elämänmuutos onkin totta ja olo on parempi kuin ennen.
Olin muutama vuosi takaperin kuuntelemassa erään aivotutkijan luentoa, jonka nimeä en tässä nyt tietenkään muista. Muistan kuitenkin hänen viestinsä, mikä on kai tärkeintä? Aivot rakastavat tavoitteiden saavuttamista, minkä vuoksi välietapit ovat tärkeintä suurten muutosten äärellä ja ne ovat avain pysyvään tapojen muuttumiseen.
Itse olen ajatellut lupaavani kaksi asiaa: Yritän tehdä kunnon lihaskuntotreenin vähintään kerran viikossa oikein kunnolla, kaikki muu siihen päälle on ekstraa. Käyn aika usein juoksemassa, mutta en tee sitä erityisen säännöllisesti – välillä juoksen viidesti viikossa, välillä makaan sohvalla ja syön sipsejä viidesti viikossa.
Olen huomannut myös että tiukat ruokavaliot eivät toimi kohdallani, sillä jos kieltäydyn kaikesta tietää se todellista superlipsahdusta jossain vaiheessa. Siksi ajattelin tällä kertaa mennä positiivisen kautta – annan itselleni luvan syödä hyvin. Kehoni on ansainnut kunnon polttoainetta.
Jos haluan syödä rasvasokeriherkkuja teen niin, mutta pääasiallisesti pyrin hemmottelemaan kehoani syömällä ruokaa, joka tekee minulle hyvää – paljon vihanneksia, kasviksia, hedelmiä, marjoja, pähkinöitä, hyviä rasvoja, superfoodeja ja tietty raakasuklaata, joka on muuten aivan järkyttävän hyvää. Silti en kieltäydy hampparista, jos sitä tekee mieli, kunhan homma ei mene ihan läskiksi.
Millaisia uudenvuodenlupauksia te aiotte tehdä? Vai aiotteko ollenkaan?



















